Zarząd Metra w Kopenhadze przyznał kontrakt na zaprojektowanie i budowę przedłużenia linii M4 do Ydre Nordhavn. Ma to zapewnić w przyszłości niezawodny transport mieszkańcom nowego obszaru, na którym ma mieszkać ok. 40 tys. ludzi.
MT Højgaard Danmark, Rambøll i Cobe wygrały przetarg na zaprojektowanie rozbudowy metra. Powstanie odcinek od długości 1,6 kilometra z dwiema stacjami o tymczasowej nazwie v/Levantkaj i v/Nordhavn C. Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2027 r., a otwarcie na 2030 r. Warto podkreślić, że linia jest zautomatyzowana. Za realizację odpowiada miejska spółka zarządzająca metrem – Metroselskabet.
Stacja V/Levantkaj będzie zlokalizowana w samym sercu przyszłego obszaru mieszkalno-handlowego, w którym znajdzie się największa szkoła w Nordhavn. Po przeniesieniu istniejącego terminalu kontenerowego dalej w głąb Ydre Nordhavn w 2027 roku, południowe nabrzeże zostanie przekształcone w promenadę portową. Z kolei stacja V/Nordhavn C będzie położona w pobliżu przedsiębiorstw, warsztatów, restauracji, ośrodków artystycznych, ośrodków kulturalnych i rekreacyjnych oraz mieszkań dla młodych ludzi.
Stacje zapewnią sprawny transport publiczny od samego początku dla wielu osób, które przez wiele lat będą mieszkać, pracować i podróżować po jednym z najnowszych zabudowujących się obszarów stolicy. Po ukończeniu budowy, pasażerowie dojeżdżający do i z Ydre Nordhavn będą mieli bezpośredni dostęp do centrum miasta i kilku głównych węzłów komunikacyjnych. Podróż z przystanku końcowego Nordhavn C do Østerport zajmie około 7 minut, a do Dworca Centralnego w Kopenhadze – około 14 minut.
Wdrożono model wczesnego zaangażowania wykonawców, w ramach którego wykonawcy, konsultanci inżynieryjni i architekci biorą udział już na etapie planowania. Oczekuje się, że ta zwiększona współpraca zmniejszy o połowę negatywny wpływ projektu na środowisko w porównaniu z poprzednimi projektami budowy metra. Spółka Metroselskabet poinformowała, że przetarg przyciągnął dużą liczbę kandydatów. Trzy zespoły przeszły do ostatniej fazy, po czym wybrano konsorcjum składające się z wykonawcy MT Højgaard Danmark i projektantów Rambøll i Cobe.
- Mamy wielkie ambicje, aby stworzyć metro, które będzie sprzyjać życiu w mieście i które będzie przyjazne dla klimatu i rozwoju urbanistycznemu w Nordhavn. Angażując wykonawcę, architektów i konsultantów na jeszcze wcześniejszym etapie, będziemy mieli lepszą możliwość wykorzystania kompetencji wszystkich stron i włączenia do prac najnowszej wiedzy na temat metod i materiałów” – mówi Carsten Riis, dyrektor generalny Metroselskabet.
Projekt wkracza obecnie w fazę współpracy, w ramach której Metroselskabet, wspólnie z MT Højgaard Danmark, Rambøll i Cobe, opracuje projekt koncepcyjny. Nowy odcinek będzie kontynuacją linii M4 od stacji Orientkaj. Nordhavn to obecnie największy obszar miejski w Kopenhadze. W ciągu najbliższych 40 lat cały obszar Nordhavn zostanie przekształcony w miasto o zróżnicowanym przeznaczeniu, z mieszkalnictwem, biznesem i działalnością kulturalną. Przewiduje się, że po pełnym zagospodarowaniu całego obszaru Nordhavn liczba mieszkańców wyniesie około 35 000–40 000.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.